فلوت سحرآمیز

 
نویسنده : سمیه قاضی زاده - ساعت ٢:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٢/۱٠/۱٦
 

" حسين عليزاده " :
يک مملکت 60-70 ميليوني نمي تواند فقط يک شجريان داشته باشد
اساتيد آواز بايد فکري اساسي کنند تا استعدادها، کشف شود. چون يک مملکت 60-70 ميليوني نمي تواند فقط يک شجريان داشته باشد.

"حسين عليزاده" آهنگساز و نوازنده  ضمن بيان اين مطلب گفت: در زمينه آواز سنتي مساله آموزش از مهم ترين مسائل است. اما  آنچه واضح است اين است که افرادي که در حال حاضر به امر تدريس مشغولند، آنقدر هنرجو دارند که از عهده شان بر نمي آيند. در مورد صلاحيت افراد صحبت نمي کنم. اما قطعا کسي صلاحيت  تدريس را دارد که خودش آموزش ديده  و هنرمند باشد و بتواند هنرمند بار بياورد وگرنه هرکسي ممکن است تدريس کند و مورد تاييد هم نباشد.
"عليزاده " در مورد کمبود خوانندگان جوان در موسيقي سنتي ايران گفت:  مساله اينجاست که تدريس ناهماهنگ است. در زمينه ساز،هماهنگي بيشتري وجود دارد ، چون بيشتر به آن پرداخته شده است . کتب مختلفي چاپ شده و کلاس هاي آموزشي بيشتري هم وجود دارد. اما ما در حال حاضر حتي در هنرستان ها و دانشگاه ها هم رشته آواز را به طور رسمي نداريم، يعني به عنوان يک واحد اصلي در نظر گرفته نشده است و بيشتر در کلاس هاي خصوصي شاگردان آواز،به تمرين مشغولند.

"حسين عليزاده" در ادامه در مورد ضرورت وجود انواع  موسيقي در کشور گفت: وجود هر نوع موسيقي به خاطر ضرورت آن پيش مي آيد. اگر فکر مي کنيم داراي فرهنگ غني هستيم، نبايد نگران از دست رفتنش باشيم. ما مدعي هستيم که رهبر کشورهاي اسلامي هستيم. در مورد موسيقي هم اوضاع به همين شکل است. هر نوع موسيقي مخاطب خاص خودش را دارد و اين موضوع بر مي گردد به شناخت فرهنگ شنونده. قرار نيست که همه موسيقي سنتي گوش کنند. هر فردي با موسيقي هاي متفاوت و بسيار خوب مي تواند اوقاتش را پر کند.
وي افزود:  گرايشات مختلف در جامعه وجود دارد و ما قرار نيست که نگران اين باشيم که چرا مردم تا اين حد به موسيقي پاپ توجه دارند. اما زماني که در يک جامعه مردم  بيش از اندازه به موسيقي پاپ گوش مي کنند، يعني جامعه اي داريم که از نظر موسيقي مصرف کننده است و فقط با موسيقي روز سر و کار دارد. اين موسيقي ها از نظر چارچوب هاي هنري در هنر موسيقي قرار نمي گيرند، اما در تمام رشته هاي هنري اين مساله وجود دارد که بايد هنر روزمره اي وجود داشته باشد تا مردم عادي هم بتوانند از آن استفاده کنند. اما در زمينه هنر موسيقي که مد نظر ماست، بايد بپذيريم که مخاطبين کمتر و خاصي براي آن وجود دارد . قرار نيست که همه افراد با مقوله هاي هنري ارتباط برقرار کنند. افرادي با اين مقولات ارتباط پيدا مي کنند که زمينه فرهنگي اش را در وجودشان داشته باشند.
"عليزاده" در ادامه در مورد حمايت هاي دولت از موسيقي گفت: وضعيت موسيقي از نظر حمايت هاي دولتي در شرايط بسيار نامطلوبي قرار دارد. شما  دانشگاه ها ، هنرستان ها و کلاس هاي خصوصي را نگاه کنيد، هيچکدام برنامه ريزي درستي ندارند، علت هم اينجاست که خود موسيقي در ايران وضعيت  روشني پيدا نکرده است. از نظر دولت  وملت ايران، موسيقي در روح و جان مردم جريان دارد.  در شرايط بعد از انقلاب مردم از نظر فرهنگي خودشان را وارث اين ميراث مي دانسته اند وخوب وضعيت موسيقي بهتر شد وامکانات بيشتري به آن تعلق گرفت.
وي افزود:  موسيقي را بايد ازجنبه هاي  تبليغاتي جدا کرد واگر تمام اين بودجه اي را که براي برگزاري جشنواره هاهزينه مي شود ، از ريشه صرف خود موسيقي و هنرستان هاي موسيقي کرد، هنرستان هاي ما، دچار اين وضعيت نابسامان نخواهند شد و آنوقت اساتيد بزرگي را مي توانند جذب کنند. اين مشکل به خاطر نبود امکانات مادي پيش نمي آيد بلکه بايد محيطي هنري به وجود بيايد. در حال حاضر محيط هاي آموزشي ما بيشتر محيط هايي اداري هستند و در ضوابط و روابط اداري گم مي شوند. با اين وضعيت هم طبيعي است که هنرمندان  ميلي به کار کردن نداشته باشند. اما با همه اين احوال افرادي که در زمينه آموزش تعهدي را احساس کنند، اين کار را انجام مي دهند.
"عليزاده" گفت: من شاگردان زيادي تربيت کرده ام و بعضي از آنها حتي بهتر ازخودم ساز مي زنند. اين افراد در محيط هنرستان يا دانشگاه نبوده اند  و به طور خصوصي کار کرده اند. اما محيط خصوصي ما سازگاري بيشتري
نشان داده است.

وي در ادامه در مورد مسائل اقتصادي که باعث مي شود هنرمندان از مسيرهنري کنار بيافتند،گفت: اين اصلا درست نيست. وقتي واژه هنرمند را در مورد کسي به کار مي بريم، اجازه نداريم بحث مسائل اقتصادي را مطرح کنيم. در مورد موسيقي روز مي توان اين صحبت ها را داشت چون با مسائل اقتصادي رابطه مستقيم دارد و در همه جاي دنيا هم به همين ترتيب است. وقتي ما را جع به هنر حرف مي زنيم جنبه اقتصادي در درجه چندم اهميت قرار دارد. معني اش اين نيست که هنرمند از گرسنگي بميرد، ولي هنرمند صرفا هدفش پول نيست و اين را بايد با توجه به اهداف افراد ،از آنها پرسيد.
"حسين عليزاده"خاطر نشان کرد: اگر کسي صداقت و شجاعت داشته باشد ، مي تواند با جرات بگويد که من مي خواهم آلبومي درست کنم که پر فروش ترين باشد. خوشبختانه امکاناتش هم هست، مخاطبش هم وجود دارد و مراکز دولتي مانند راديو وتلويزيون هم به صورت شبانه روزي آن را پخش مي کند.
وي در پايان در مورد موسيقي هايي که از صدا و سيما پخش مي شود گفت: همانطورکه قبلا گفته ام، موسيقي صدا و سيما به بقيه برنامه هايش مي خورد. اگر دقت کنيد مي بينيد در زمينه موسيقي همان قدراشکال وجود دارد که دراداي زبان فارسي. شما هر زماني که يک سريال يا يک گوينده را پيدا کرديد که درست فارسي صحبت کند، مي توانيد توقع داشته باشيد که موسيقي هم درست شود.

هفته آينده
گروه هاي "راک"به نفع زلزله زدگان بم اجراي برنامه مي پردازند
گروه هاي موسيقي "راک" در تالار فارابي به نفع زلزله زدگان بم ،به اجراي کنسرت مي پردازند.

 در برنامه اي که گروه هاي مختلف راک براي کمک به زلزله زدگان در نظر گرفته اند، گروه "باراد" به سرپرستي "کسري سبک تکين" ، گروه " 127" به سرپرستي"سهراب محبي"،گروه "سرخس"به سرپرستي "بهزاد خياوچي" و گروه "بابک رياحي پور" به سرپرستي وي، به اجراي برنامه مي پردازند.

 اين گروه ها در روزهاي 20 و 21 دي ماه کنسرت خواهند داشت و بليط برنامه به صورت "همت عالي" خواهد بود.

همچنين گروه موسيقي "مهرداد هويدا" با سرپرستي و آهنگسازي وي در روزهاي 25 و 26 دي ماه در دو سانس مختلف در تالار فارابي دانشگاه هنر کنسرت مي دهد.

"داريوش پيرنياکان":
کمبود خوانندگان شاخص در موسيقي سنتي به سياستگذاري هاي دولتي بر مي گردد
ما با کمبود اساتيد آواز روبرو نيستيم. خوانندگان جوان هم داريم. اما شاخص نشدن اين چهره ها به نوع برخورد و سياستگذاري هاي دولتي بر مي گردد.

"داريوش پيرنياکان" ضمن بيان اين مطلب افزود: برخورد متوليان فرهنگي با اين قضيه بسيار مهم است. اما متاسفانه از آنجا که برنامه ريزي در حيطه موسيقي مشخص نيست ، کسي تکليف خودش را  نمي داند.
وي ادامه داد:  با مشکل  کمبود خوانندگان جوان در موسيقي سنتي بيشتر از نظر کيفي مواجه هستيم؛ ممکن است در مقطعي چهره اي شاخص شود، اما بايد کيفيت را مدنظر قرارداد و متاسفانه اين مشکل به اقتصاد موسيقي بر مي گردد.
پير نياکان افزود: عده اي از همکاران ما براي اينکه سهمي از بازار را به دست بياورند، با بازار هماهنگ مي شوند و ارزش و سطح کارها را پايين مي آورند.

وي دراين باره تصريح کرد: تعيين کننده هاي اقتصاد موسيقي درلاله زارهستند که کار اصيل و خوب توليد نمي کنند و وقتي هم کاري از اين دست توليد مي شود، براي آن پروپاگاندا مي کنند. از اين رو موسيقي جدي دچار رکود مي شود و عده اي مانند استاد " شجريان"  و" عليزاده "، نمي توانند کارجديدي تهيه کنند. 

وي نقش حمايت هاي دولتي را در پيشبرد اين موضوع  خاطر نشان کرد و افزود: با اين وضعيت بايد ارگان هاي رسمي دولتي از اين نوع موسيقي پشتيباني کنند و سوبسيد بدهند. اين کار در همه جاي دنيا مرسوم است که براي موسيقي هاي جدي و فرهنگي دولت سوبسيد بپردازد. مثلا براي اجراي برنامه هاي ارکستر فيلارمونيک لندن يا نيويورک، دولت سوبسيد مي دهد چون اين نوع موسيقي شنوندگان خاصي دارد.

"پيرنياکان " ادامه داد: ما هيچوقت توقع نداريم که آلبومهاي ما درتيراژ يک ميليون فروش کند. يعني اگر اين مقدار فروش کند بايد به کار خودمان شک کنيم. کارهاي ما بايد همان صد هزار تا فروش را داشته باشد . مگر در جامعه ما چند درصد از افراد اشعار حافظ و مولانا را مطالعه مي کنند، همان افراد هم به اين نوع آوازها وموسيقي ها گوش مي کنند.

 وي در پايان خاطر نشان کرد: اگر صدا و سيما از موسيقي هاي اصيل استفاده کند و از اساتيد آن براي برگزاري بحث هاي تخصصي دعوت کند، اين موسيقي هم مخاطب خودش را پيدا مي کند و آثار آن فروش مي رود. اما صدا و سيما روي موسيقي که آن را پاپ مي داند ، تکيه کرده است. در خالي که اين موسيقي حتي پاپ هم نيست، يک موسيقي بي هويت و نازل است.  

    


 
کلمات کلیدی :
comment نظرات ()