فلوت سحرآمیز

 
نویسنده : سمیه قاضی زاده - ساعت ٢:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٢/۸/۱٧
 

آذر ماه امسال
"خسوف" به روماني مي رود
ارکستر سمفونيک تهران با اجراي "خسوف " به روماني مي رود.

 ارکستر سمفونيک تهران اويل آذرماه امسال براي اجراي سمفوني " خسوف" از ساخته هاي "محمد سعيد شريفيان" به کشور روماني سفر مي کند.

لازم به ذکر است که ارکستر سمفونيک  علاوه براجراي " خسوف "  در کشور روماني در شهرهاي  آنکارا و استانبول و همچنين در کشورهاي بلغارستان و مجارستان نيز به اجراي آثاري مي پردازد. رهبري ارکستر را در طول اين سفر " لوريس چکناواريان" به عهده خواهد داشت.

در فرهنگسراي نياوران
رسيتال ويولن سل برگزار مي شود
رسيتال ويولن سل با نوازندگاني از ايران و اسپانيا در فرهنگسراي نياوران اجرا مي شود.

"آيدين احمدي نژاد" نوازنده ويولن سل در مورد اجراي اين رسيتال گفت: اين برنامه در روزهاي 11 و 12 دي ماه در اين فرهنگسرا اجرا مي شود.

 وي افزود:  من به اتفاق آقاي "آلوارو سندويا" نوازنده پيانو به اجراي قطعات موسيقي کلاسيک و موسيقي اسپانيايي مي پردازيم . در اين رسيتال قطعاتي از "بتههون" ،"کاسادو"،"پياتزولا"،"گيناسترا" و قطعه "شور" براي ويولن سل و پيانو" که توسط آقاي "ناصحي" آهنگسازي شده است، اجرا مي شود.

در کاخ نياوران
انجمن دوستداران موسيقي کنسرت موسيقي برگزار مي کند
انجمن دوستداران موسيقي دي ماه امسال در کاخ نياوران کنسرت موسيقي برگزار مي کند.

 دراين کنسرت که به همت انجمن دوستداران موسيقي در روزهاي آخر دي ماه در کاخ نياوران برگزار مي شود، گروه زهي "پارسيان"  به اجراي کوئينتت مي پردازد.

در اين کوئينتت کلاسيک آثاري از "مندلسون" و "برامس" اجرا مي شود.

در اين گروه " مازيار ظهيرالديني" که سرپرستي هنري گروه "پارسيان " را به عهده دارد ،" آيدين احمدي نژاد" ،"نسيم سعد" ،"لاله فلاح پسند" ،"ميثم مروستي" و "نيما زاهدي" به اجراي قطعات مي پردازند.  


 
کلمات کلیدی :
comment نظرات ()
 
 
نویسنده : سمیه قاضی زاده - ساعت ۱٠:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٢/۸/۱٢
 

لوريس چکناواريان
در حال نوشتن اپراي " رستم و اسفنديار " هستم
اپراي "رستم و اسفنديار" را تا آخر امسال مي نويسم.

" لوريس چکناواريان " که در سال هاي گذشته اپراي " رستم و سهراب" را به صحنه برده بود،  ضمن بيان اين مطلب افزود: تا پايان امسال کار نوشتن اين اپرا به اتمام مي رسد و اميدوارم که بعد از تعطيلات سال نو بتوانم  آن را در ايران و با ارکستر رودکي اجرا کنم.
وي در مورد سبک اين کار گفت: بر اساس و سنت هاي تعزيه اين اثر را نوشته ام. تصميمم بر اين است که در صورتي که بتوانم تمام زندگي" رستم" را  به اپرا بنويسم که در قالب 5 تا 6 اپراي مجزا مي توان به آن پرداخت. "چکناواريان" در پايان در مورد علاقه اش به شاهنامه و انتخاب اين آثار براي موسيقي گفت: من هميشه آثار حماسي را دوست داشته ام، خصوصا شاهنامه که اثري است جاودانه است  و زيبايي هاي آن باعث جاودانگي اش شده است. ازطرفي اثري رمانتيک است و من آثار رمانتيک را مي پسندم.

شاهين فرهت
دماوند را در بهترين و خشن ترين لحظاتش به تصوير کشيده ام
سمفوني دماوند را در بهترين لحظات صعود و صعب ترين طوفان هاي قله به تصوير کشيده ام.

دکتر " شاهين فرهت"  ضمن بيان اين مطلب  در مورد تفکر اوليه اش راجع به ساخت اين سمفوني با عنوان " دماوند"، گفت: از کودکي دوست داشتم که به دماوند بروم و بعدها که با موسيقي همنشين شدم، آرزو کردم که براي اين کوه که يکي از سنبل هاي عظمت ايران است و به عنوان بام ايران شناخته مي شود، اثري موسيقايي بسازم.
وي افزود: سعي کردم زماني اين کار را شروع کنم که به تکنيک و پختگي لازم از نظر خودم رسيده باشم . در حال حاضر اين اثر ششمين سمفوني  و شصت و دومين موسيقي  من به شمار مي آيد که از سال 78 شروع  به نوشتن آن کردم و 6 ماه براي نوشتن آن وقت صرف کردم.

فرهت در مورد ويژگي هاي اين سمفوني گفت: " دماوند" اثري است توصيفي که در سه قسمت مختلف آهنگسازي شده است. اين اثرجمعا 45 دقيقه است که قسمت اول آن 20 دقيقه، قسمت دوم 10 دقيقه و قسمت سوم 15 دقيقه است. در قسمت اول ما يک " صعود ذهني" داريم که در يک روز نمايش داده شده است . اين بخش مقدمه اي دارد و يک تم خاص که در طول سمفوني شنيده مي شود و به عنوان " ايده ثابت" شناحته مي شود که من نام آن را " دماوند کوهي استوار" گذاشته ام. سپس قسمت اصلي آن آغاز مي شود. تم اول حالت دراماتيک دارد، تم دوم حالت تغزلي . در اوج موسيقي به قله مي رسيم ، که حالتي است  قوي، کوبنده و فاتحانه و همچنين ابهام گونه . 
 وي ادامه داد: پس از اين که قله را فتح کرديم و برگشتيم ،غروب آفتاب را خواهيم داشت  و پايان قسمت اول . اين قسمت حجيم ترين قسمت سمفوني است . در قسمت دوم برخلاف قسمت قبل که پر از فراز و نشيب است، تم اصلي روستايي، چوپاني  و ملايم است. قسمت سوم، خشن ترين قسمت سمفوني است که بدترين وضع را که طوفان و برف در يک شب روي قله است ، به تصوير مي کشد. در پايان قسمت سوم، تم قسمت اول تکرار مي شود و نماد اين است که دماوند همچنان زنده  و استواراست.
وي در مورد همراهي اين اثر با تصوير گفت: پيشنهادي به مرکز موسيقي داده ام که کليپي ويژه را که در آن تصاويري از دماوند و صعود به آن آمده است ، در کنار اجراي اين سمفوني پخش کنند، آنها هم استقبال کردند ولي اين اتفاق بستگي به توانايي ها و قابليت هاي اين مراکز دارد.
فرهت در پايان در مورد زمان اجراي اين اثر گفت: تمام نت نويسي ها و پارت هاي مختلف اين اثر آماده است و منتظريم تا احتمالا بعد از اجراي " اتللو" به همراه ارکستررودکي  به رهبري آقاي صهبايي به همراه اجراي ارکستر سمفونيک تهران اجرا شود.


 
کلمات کلیدی :
comment نظرات ()
 
 
نویسنده : سمیه قاضی زاده - ساعت ۱:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٢/۸/۱٠
 
" هوشنگ ظريف" :
هنر ما رنگ و بوي پول گرفته است
اگر ماندگاري در آثار گذشتگان موسيقي ايران وجود دارد به خاطر عشق و علاقه و فضاي موسيقي آن روزها بود و اگر در حال حاضر اين فضا وجود ندارد، به دليل نبودن امکانات و فضا و همچنين برخوردهاي مادي در حيطه هنر است.

" هوشنگ ظريف" استاد تار، ضمن بيان اين مطلب افزود: متاسفانه از نظر ملودي، آثار امروز موسيقي ايران در مقايسه با آثار گذشته ماندگاري لازم را  دارا نيستند. به نظر مي رسد که آثارگذشته ارتباط بهتري با مردم برقرار کرده اند . اين را از بازخواني مداوم آثار آنان نيز مي توان دريافت. در حال حاضر آثاري را که مي شنويم، چون بيشتر به جنبه هاي تجاري آنها توجه شده است، با يک بار شنيدن ، فرد را خسته مي کند.

وي افزود: نيروهاي خلاق در ايران به وفور يافت مي شوند، اما فضاي ابراز اين خلاقيت به نسبت تعداد افراد متقاضي و هنرمند، کم است. وقتي سالن به راحتي در اختيار هنرمندان جوان قرار نمي گيرد و در ابتداي راه ذوق آنها به بازي گرفته مي شود، زده مي شوند و مسئول خلاقيت هاي به باد رفته اين جوانان کسي نيست جز مسئولين موسيقي کشور که بايد براي ورود جوانان و پيدا کردن جايگاه خاص براي فعاليت هاي موسيقايي آنها شرايط لازم را به وجود بياورند.

ظريف افزود: با وجود شرايط و امکانات رفاهي است که يک هنرمند مي تواند  با خيالي آسوده به کارش بپردازد و موسيقي توليد کند.  زماني که انگيزه ها از بين رفت، پيشرفت و جديت  نيز از بين مي رود.
 
"ظريف" از ديگر دلايل به وجود آمدن اين پديده را اوضاع نابسامان آموزش موسيقي در ايران  دانست و ادامه داد: زماني که ما مشغول به تحصيل موسيقي بوديم، با نهايت عشق کار مي کرديم و برايمان يادگيري ساز از استاد حکم شيرين ترين لذت هاي زندگي را داشت، اما در حال حاضر متاسفانه مدرسين موسيقي زير سوالند. وقتي شما آگهي هايي را مي بينيد که در آنها آمده است" آموزش ساز به طور تضميني در 10 جلسه" ، خوب مجبوريد که روي اساتيدي که در آموزشگاه ها به تدريس موسيقي مشغول هستند، تفکر کنيد.

توسط" شاهين فرهت "
کار نگارش سمفوني بزرگ امام رضا(ع) به پايان رسيد
شاهين فرهت، نوشتن سمفوني بزرگ امام رضا(ع) را به پايان رساند.

" شاهين فرهت" ضمن بيان اين مطلب افزود: در حال حاضر،  نوشتن اين سمفوني که از اوايل تابستان کار روي آن را آغاز کرده بودم، به پايان رسيده است.  من اين سمفوني را در چهار قسمت تنظيم کرده ام که محتواي آنها شامل حوادث، تلاش ها و  سعي هايي  است که امام رضا(ع) در جهت راهنمايي بشر انجام داده اند. تلاش کرده ام تا  عظمت ها  و رويدادهاي تاريخي زمان  حضرت را با زبان موسيقي به تصوير بکشم.
" فرهت "  گفت : در اين کار که  به صورت تلفيقي است و مثل ديگرآثارم تم غالب آن ايراني است  ،  از نوحه هاي خيلي معروف نيز کمک گرفته ام ، چون  بسياري از نوحه ها جزو فرهنگ اين مرز و بوم شده است.

کتابي در باره آداب باران خواني
" هوشنگ جاويد" ، کتاب " آواز باران در ايران " را منتشر مي کند
" هوشنگ جاويد" مجموعه " آواز باران در ايران " را توسط انتشارات نيلا منتشر مي کند.

" هوشنگ جاويد" محقق و پژوهشگر موسيقي  درمورد اين کتاب گفت: اين کتاب مجموعه اي است از تمام آداب و اعتقادات ايراني ها نسبت به  باران و رسوم مختلف باران خواني و آوازهايي که براي آمدن يا نيامدن باران در مناطق و نواحي مختلف ايران خوانده مي شود.

 وي افزود: حتي ضرب المثل هايي که در اين زمينه به صورت شعر و موسيقي در آمده اند و همچنين آوازهايي که بچه ها زير باران مي خوانند و در واقع آداب باران خواني است در اين مجموعه وجود دارند. 
   


 
کلمات کلیدی :
comment نظرات ()
 
 
نویسنده : سمیه قاضی زاده - ساعت ۱:٠٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٢/۸/۱٠
 

با اجراي آثاري از تهمورث و سهراب پورناظري
آلبوم " کوچ ماه " منتشر مي شود
آلبوم " کوچ ماه" با اجراي آثاري از "تهمورث پورناظري " و " سهراب پورناظري" به صورت صوتي و تصويري منتشر مي شود.

" تهمورث پورناظري" آهنگساز و نوازنده ضمن بيان اين مطلب افزود:  " کوچ ماه" در واقع آلبوم اجراي کنسرت پارسال ما با همين عنوان است که تا ماه ديگر منتشر مي شود.

وي ادامه داد: قطعات در دو بخش " اصفهان " و " نوا" آهنگسازي شده اند  که در بخش اول که در دستگاه اصفهان است،قطعاتي چون " کوچ ماه" ، " مهر وماه" ، قطعه کردي " تپو" و در دستگاه نوا قطعاتي چون" مقدمه کاروان" ،"رقص ماه" ،" ميخانه" و " افسانه " اجرا مي شوند.

" پورناظري" در مورد ترکيب سازها در اين آلبوم گفت: ترکيب سازها در اين اثر صورتي از کار دو نوازي سه تارو کمانچه به همراه سازهاي کوبه اي است. اغلب قطعات دو نوازي است  و به صورت بداهه نوازي اجرا شده اند. 
وي افزود: نوازندگي بيشتر قطعات با گروه " شمس " بوده و آهنگسازي وبخش آوازي " کوچ ماه " را من و " سهراب پورناظري" انجام داده ايم. همچنين " مريم ابراهيم زاده" به عنوان همخوان در اين اثر ما را ياري کرده است.

در فرهنگسراي هنر
گروه " سلمک " آثار استاد شهنازي را اجرا مي کند
گروه موسيقي سنتي " سلمک" به اجراي آثاري از " علي اکبر خان شهنازي " مي پردازد.

اين گروه  در روز هاي 15 و 16 آبان ماه در سالن اصلي فرهنگسراي هنر به اجراي موسيقي مي پردازد.

در اين برنامه سه نوازي در دستگاه ماهور و گروه نوازي در دستگاه شور به همراه آثاري از استاد " علي اکبرخان شهنازي " اجرا مي شود . سرپرستي  و نوازندگي تاراين گروه را " مهيار شفق" به عهده دارد  و در کنار وي " مهدي مدتقا" آواز مي خواند.

ديگر اعضاي اين گروه را " امير حسين اسلامي " ني ، " ياشار امام جمعه زاده " کمانچه، " سعيد جلاليان" تنبک، "سولماز بدري" سنتور،" سياوش کفاشي" بم تار، و " حسين عزيزي" تار تشکيل مي دهند. 

کنسرت گروه موسيقي " سلمک"  ساعت 20 در تالار اصلي فرهنگسراي ارسباران" هنر" برگزار مي شود.

چکناواريان در جمع خبرنگاران:
دوست دارم براي فيلم هاي صامت ايراني موسيقي بسازم
بسيار علاقه مندم که فيلم هاي قديمي ايران را که صامت هم باشند با اجراي زنده موسيقي به صحنه ببرم .

" لوريس چکناواريان" که از امشب اجراي زنده موسيقي فيلم صامت" اتللو" را براي عموم به صحنه مي برد، امروز در جمع خبرنگاران گفت : اجراي زنده موسيقي به همراه پخش فيلم کار بسيار سختي است،  چون بايد از فريم اول فيلم تا آخرين فريم آن موسيقي داشته باشد. روي هر سکانس بايد موسيقي خاص آن سکانس گذاشته شود تا بتواند حس خاص آن را به  تماشاگر انتقال دهد. از آنجا که تا به حال درايران اين کارانجام نشده بود، بسيار زحمت کشيدم .

چکناواريان ادامه داد: يک سال و نيم روي ساخت اين موسيقي کار کردم و شما مي دانيد که براي کنسرت دادن يک اثر نهايتا 7 جلسه تمرين کفايت مي کند ولي تا به حال براي اين اجرا 20 بار تمرين کرده ايم.  نوازندگان بارها فيلم را ديده اند تا بتوانند حس آن را بهتر به شنوندگان منتقل کنند.


وي افزود: در دنيا فيلم هاي صامت بسيار زيادي وجود دارد که بايد روي آنها موسيقي گذاشته شود، از جمله اين فيلم ها مي توان به " علي بابا و چهل دزد" اشاره کرد. انتقال حس فيلم از طريق پخش موسيقي زنده آن، مي تواند بسيار موثر تر از موسيقي ضبط شده باشد ، اما درد سر ها و مشکلات خاص خودش را داراست. براي يک نوازنده ، يک ساعت و نيم نواختن پي در پي  و بدون يک ثانيه وقفه، انرژي زيادي را مي طلبد . در اين نوع از اجراي موسيقي آن هم با تمپوهاي مختلف  هر سکانس ، کافي است که شما نيم دقيقه از پخش فلم عقب بيافتيد و آن وقت تمام زحمات شما به باد مي رود. از اين رو اين نوع از اجرا فقط در فستيوال هاي معتبر و بزرگ اجرا مي شود  و اگر من تا به حال براي چهل فيلم موسيقي نساخته بودم ، هرگز طرف چنين کار بزرگي کشانده نمي شدم.

 رهبر ارکستر رودکي  در مورد ساختن آثاري با تم هاي تراژيک گفت : به نظر من اصل زندگي و واقعيت آن بر اين پايه استوار است و زندگي واقعيتي ملودراماتيک است. از اين رو در بيشتر آثار من حال و هواي تراژيک احساس مي شود.

چکناواريان که سال ها پيش " باله اتللو " را ساخته بود و با ارکستر سمفونيک لندن آن را به صحنه برده بود، در مورد استفاده از اين موسيقي در اجراي موسيقي زنده فيلم " اتللو " گفت: از موسيقي باله اتللو فقط ملودي ها و موتيف هاي آن را گرفته ام و کل اثر کار جديدي است.

اين رهبر ارکستر در مورد وضعيت فعلي ارکستر رودکي و ترکيب جديد آن گفت: وضعيت فعلي ارکستربسيار عالي است و نوازندگان در وضع مطلوبي هستند . ترکيب فعلي ايراني - ارمني است و 32 نفر نوازنده دارد.


 
کلمات کلیدی :
comment نظرات ()
 
 
نویسنده : سمیه قاضی زاده - ساعت ۱:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٢/۸/٦
 

همراه با اجراي موسيقي
«اتللو» در جمع خبرنگاران حاضر مي شود
فردا، چهارشنبه، در جمع خبرنگاران ،فيلم صامت " اتللو" به همراه پخش زنده موسيقي فيلم آن به رهبري " لوريس چکناواريان" ، نمايش داده مي شود.

 " لوريس چکناواريان " رهبر ارکستر سمفونيک ارمنستان، اولين اجراي اين موسيقي فيلم را فردا ساعت 11 صبح ، براي خبرنگاران به صحنه مي برد.
گفتني است که براي اولين بار است که موسيقي فيلم به صورت زنده ، همراه با پخش فيلم آن به طور همزمان و توسط ارکستررودکي اجرا مي شود.  فيلم " اتللو "  محصول 1922 است و" ديمتيري بوچوفسکي" کارگردان آن است .

اين برنامه که از فردا در محل تالار وحدت آغاز مي شود تا 20 آبان ماه جاري ادامه خواهد داشت.

"پري ملکي"
دي ماه امسال رنگ هاي قديمي را مي خوانم
10 رنگ قديمي ايراني را با گروه " خنيا" براي بانوان اجرا مي کنم.

" پري ملکي" خواننده و سرپرست گروه موسيقي " خنيا" ، در مورد اين برنامه گفت: " عليرضا اميني" که يکي از برنامه سازان راديو و تلويزيون است، روي 100 رنگ قديمي کار کرده و براي آنها ترانه سرايي کرده است ومن در کنسرتي که  در روزهاي 4 و 5 دي ماه امسال خواهم داشت، 10 رنگ را از اين مجموعه اجرا مي کنم.
وي افزود: در لا به لاي اين 19 رنگ آوازهاي سنتي را که رنگ و بوي قديمي دارند  اجرا خواهم کرد. اين برنامه ويژه بانوان اجرا مي شود و در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
وي افزود: براي اولين بار است که اين اتفاق در تاريخ موسيقي ايران رخ مي دهد، از اين رو که هميشه رنگ ها لابه لاي ديگر برنامه ها گنجانده مي شد و هيچ وقت شخصيت مستقلي براي اين قطعات  در نظر گرفته نشده بود.
" ملکي" در مورد قطعات و ترکيب گروه " خنيا"  در اين کنسرت گفت: 2 قطعه از " علي اکبرخان شهنازي"، 3 قطعه از " موسي معروفي" که در افشاري نوشته شده است، 1 قطعه از " بيگجه خاني" در افشاري و 4 قطعه از " علي اکبرخان شهنازي" در ابوعطااجرا مي کنم. گروه " خنيا" نيز با 6 نوازنده که سازهاي تار، سه تار، بم تار، کمانچه، عود، رباب، تنبک و قانون را مي نوازند و 1 خواننده  به صحنه مي رود . گروه حرکات موزون نيز 12 نفر هستند که براي هر قطعه 6 نفر از آنها اجرا خواهند داشت.
ملکي گفت: همه اشعار از سروده هاي " عليرضا اميني" هستند .


 
کلمات کلیدی :
comment نظرات ()