فلوت سحرآمیز

 
نویسنده : سمیه قاضی زاده - ساعت ۱:٢٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٦/۱۸
 

خوان مارتین:
اجرا در ایران خوب، اما خسته کننده بود
در هیچ جای دنیا رسم نیست که یک نوازنده سلو، در سانس های مختلف و زمان زیاد به اجرای قطعات تکنوازی بپردازد. این نوع کنسرت دادن اصلا نرمال نیست. قطعا این نوع اجرای موسیقی خسته کننده خواهد بود.
" خوان مارتین " نوازنده شهیر گیتار فلامنکو که  هفته گذشته برای  اجرای برنامه در تهران و شیراز به ایران آمده بود با بیان این مطلب افزود: شش روز اجرای پشت سرهم در دو شهر ، آن هم بعد از یک سفر طولانی و برگزاری کلاس های آموزشی، خسته کننده است. هرچند این خستگی باعث نمی شود که من از آمدن به ایران ناراضی باشم. اتفاقا در طول این روزها، متوجه شدم که تماشاگران ایرانی بسیار علاقمند و تشنه شنیدن موسیقی هستند.

وی که در طول این روزها، به برگزاری مستر کلاس های گستار فلامنکو در تهران و شیراز اهتمام ورزیده بود، در مورد کیفیت این کلاسها گفت : در مجموع باید بگویم که علاقمندان گیتار فلامنکو در ایران بیشتر از آن چیزی بودند که فکر می کردم. اما اغلب آانها بیش از آن که موسیقی فلامنکو را علمی بنوازند، برپایه احساس اجرا می کنند. در حالی که این نوع نوازندگی به ریشه موسیقی لطمه می زند.


" مارتین " افزود: در طول روزهایی که در شیراز و تهران به برگزاری این کارگاه های آموزشی پرداختم با چهار نوازنده حرفه ای گیتار فلامنکو روبرو شدم. این گیتاریست ها بسیار خوب بودند و لهجه اسپانیایی گیتار فلامنکو را به خوبی ادا می کردند.

ریشه موسیقی فلامنکو و ایران مشترک است. در واقع ساز گیتار همان ساز " عود" است که با آمدن اعراب به آندلس به ما رسیده است. همه این ریشه های مشترک در موسیقی ما و ایران سبب می شود تا مخاطبین موسیقی فلامنکو در ایران بیشتر باشند.

" هلن مارتین" همسر این نوازنده که مدیریت برنامه های او را نیز به عهده دارد، در مورد کنسرت هایشان در ایران گفت :  پیش از این ایران را از عکس ها و فیلم ها می شناختم، اما با آمدنم به ایران از نزدیک با فرهنگ، زبان شیرین و مهمان نوازی ایرانی ها آشنا شدم. از آنجا که همسرم یک محقق در زمینه موسیقی فلامنکو است، ما سعی داریم که ریشه های این موسیقی را در خاورمیانه نیز جستجو کنیم.

گفتنی است که" خوان مارتین" صبح روز دوشنبه ایران را به مقصد لندن محل زندگی اش ترک گفت.
به همت مرکز موسیقی حوزه هنری
اولین کنگره " گوسان پارسی" برگزار شد
به همت مرکز موسقی حوزه هنری،اولین کنگره " گوسان پارسی" با حضور هنرمندان موسیقی نواحی ایران در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

این کنگره با اجرای ترانه کشاورزی توسط بانوان کتول استان گلستان آغاز شد و پس از آن " جهانگیر نصر اشرفی" دبیر این کنگره درباره اجرای کنگره گوسان پارسی مطالبی را بیان کرد.

" نصری اشرفی" با اشاره به پژوهش های انجام شده در این باره گفت : این کنگره بر بستر تحقیقاتی که از سالها پیش آغاز شده، برگزار شد و محصول پنج سال تلاش پژوهشگران موسیقی نواحی است.

او افزود: دو کتاب گوسان پارسی شامل پژوهش های انجام شده در این خصوص و 15 لوح فشرده شامل نمونه هایی از نقل های موسیق نواحی ایران به زودی منتشر می شود و پس از تکمیل تحقیقات ، دومین کنگره گوسان پارسی برگزار خواهد شد.

در ادامه " رضا مهدوی" مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با تاکید بر توجه به موسیقی نواحی گفت: در شرایطی که گفته می شود جوانان ما مورد هجمه های فرهنگی هستند، بعضی از دست اندرکاران فرهنگی نیز از حفظ مواریث فرهنگی غفلت می کنند.

مهدوی در ادامه افزود: ما تلاش می کنیم موسیقی نواحی و نقل های موسیقی را ثبت و ضبط و به آیندگان منتقل کنیم و امیدواریم که شاهد هویدا شدن موسیقی ناب این سرزمین و موسیقی نواحی آن باشیم.

در ادامه نقل مجنونی توسط "آرش شهریاری" از کرمانشاه اجرا شد و سپس " سید جمال محسن طاهری" درباره " جنگ گوسان ها در داستان رستم و اسفندیار شاهنامه" سخنرانی کرد و " ابوالقاسم دهقانی" هم به شاهنامه خوانی پرداخت.

دکتر منصوره ثابت زاده در این مراسم با عنوان " لیلی و مجنون منظومه های ادبی- خنیایی" سخنانی ایراد کرد و سپس غلامعلی پورعطایی به اجرای لیلی و مجنون پرداخت.

در دومین روز این کنگره در 17 شهریورماه محمدرضا درویشی با عنوان " روایت خوانی در موسیقی نواحی ایران"، جهانگیر نصر اشرفی با عنوان " سنن خنیایی و تاریخ برخوانی"، هوشنگ جاوید درباره " بیت ها در کردستان ایران و عراق" سخنرانی می کنند و نقل های موسیقی اجرا می شود. در ضمن ویژه نامه نخستین کنگره گوسان پارسی نیز همزمان با برگزاری این کنگره منتشر شده است.

نخستین کنگره گوسان پارسی طی مراسمی که از ساعت 30 /18 الی 30/21  امروز برگزار می شود با اهدای جوایز و لوح های سپاس به کار خود پایان می دهد


 
کلمات کلیدی :
comment نظرات ()
 
 
نویسنده : سمیه قاضی زاده - ساعت ۱:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٦/۱۸
 

گروه موسیقی "زتون" جایزه موسیقی مرکوری را از آن خود کرد
گروه موسیقی "زتون" با کسب جایزه اول جشنواره موسیقی " مرکوی" شگفتی ساز شد.

روز گذشته در مراسم اهدای جوایز " مرکوری " گروه کوچک و ناشناخته " زتون" توانست در کمال ناباوری تمام جوایز را از آن خود کند و به گروه شگفتی ساز این جشنواره بدل شود.

سرپرست این گروه  "ویلیام هیل" با دریافت بالاترین امتیاز توانست گروهش را به عنوان برترین گروه  انگلیسی  معرفی کند. در طول شش هفته گذشته، آلبوم های این گروه توانسته بود مقام سوم فروش را کسب کند. سخنگوی این گروه با دریافت این جایزه اعلام کرد :  در هفته های آتی می تواند از گروه های استریتز" و " فرانتز فردینادز" پیشی بگیرد.

او ادامه  داد : هیچ کاری نمی تواند اینقدر هیجان انگیز باشد که یک گروه ناشناخته جایزه اول یک جشنواره معتبر را از ان خود کند . هرچند قطعا این خبر ، خبر خوشایند و خوشحال کننده ای برای تهیه کننده گروه نخواهد بود.

 شهرت و محبوبیت گروه " زتون " مدیون اجراهای زنده در تابستان گذشته و کنسرت های مختلف در فستیوال های معتبری چون" گلاستون بری" و " وی" است. فروش آلبوم " چه کسی زتون را به قتل رساند؟" در هفته اول از مرز شصت هزار دلار فراتر رفت و در هفته هی آخر به صد هزار دلار رسید.

" دیزل راسکال" و " داینامیت" برندگان دوره قبلی این جشنواره هر دو از فروش بالای آثارشان پس از دریافت این جایزه احساس رضایت کردند. گروه "ایندی "،" اسنو پاترول" و " سپاستین" نامزدهای این دوره  از جشنواره " مرکوری" بودند.

گفتنی است که جایزه موسیقی " مرکوری" به بهترین آلبوم سال گذشته که درکشورهای انگلیس یا ایرلند تولید شده باشد اهدا می شود. این انتخاب از بین تمام آلبوم ها با انواع مختلف سبک ها انجام می شود. هیات داوران این جشنواره را تولید کنندگان، منتقدین و روزنامه نگاران و هنرمندان موسیقی تشکیل می دهند.

توسط وزیر گردشگری پاناما صورت گرفت :
استفاده از موسیقی برای جذب توریست
وزیر گردشگری پاناما که خود از هنرمندان آوازهای بومی پانامایی (سالسا) است، تصمیم گرفته است برای جذب توریست، به اجرای قطعات موسیقی بپردازد.

 " رابین بلیدز" خواننده برجسته موسیقی سالسا، که به تازگی به عنوان وزیر گردشگری کشور پاناما انتخاب شده استف تصمیم گرفته تا برای جذب توریست بیشتر به این کشور از موسیقی استفاده کند. 

" بلیدز" در حال حاضر 56 ساله است . او در آمریکای لاتین به خاطر نوآوری هایش در سبک سالسا که اغلب با موضوعات سیاسی همراه می شود و همچنین اجراهایش در هالیوود به شهرت رسیده است. او از این هفته فعالیت خود را به عنوان وزیر گردشگری پاناما آغاز کرده است .

" بلیدز" در گفت و گویی با رویترز گفت: اگر آواز بتواند به جذب توریست به پاناما کمک کند، من در تمام شب ها می خوانم.

او که پیش از این در فیلم هایی چون" روزی روزگاری در مکزیکو" و " گهواره تکان خواهد خورد"  بازی کرده است، در مورد شغل جدیدش می گوید: با گرفتن این پست دیگر خیلی بعید است که بتوانم در پروژه های سینمایی حضور پیدا کنم مگر آن که اخراجم کنند. آنها پیش از این به من پیشنهاد بازی با " آنتونیو بانداراس" را در دنباله فیلم نقاب زورو دادند. من علاقمندم که بار دیگر با آنتونیو کار کنم اما در حال حاضر مشغول فیلمبرداری یک فیلم دیگر هستم.

به ندرت پانصد هزار توریست از پاناما به خاطر وجود جنگ های بکر و کانال پاناما دیدن می کنند. اما در شش ماهه اول امسال در مقایسه با سال گذشته، تعداد توریست ها بیست درصد افزایش داشته است. قرار است که که بلیدز در کنسرت هایش در مورد بی عدالتی و فقر بخواند. او دومین ستاره موسیقی آمریکا است که وارد سیاست شده است. پیش از این " گیلبرت گیل" نیز به عنوان وزیر فرهنگ در برزیل انتخاب شده بود.



 
کلمات کلیدی :
comment نظرات ()
 
 
نویسنده : سمیه قاضی زاده - ساعت ٤:۱٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٦/٢
 

اردشیر کامکار در نشست مطبوعاتی امروز اعلام کرد:
جهان دهکده کوچکی است که ما موسیقی آن را می نوازیم
امروزه دیگر موسیقی هم به طور جهانی نواخته می شود و موسیقیدانان ملل مختلف سعی در تلفیق موسیقی هایشان با هم دارند تا بیشتر به هم نزدیک شوند.

در نشست خبری که امروز به مناسبت برگزاری کنسرت " از پارس تا پنتوس" با اجرای نوازندگان ایرانی و" ماتئوس چاهوریسیس"  نوازنده یونانی در سالن تشریفات تالار وحدت، برگزار شد، " اردشیر کامکار" نوازنده  و آهنگساز ضمن بیان این مطلب افزود: در این برنامه قرار نیست که موسیقی از قبل طراحی شده ای را اجرا کنیم. قرار است که اصل این کنسرت بر پایه بداهه اجرا شود و روی سن موسیقی ایرانی و به خصوص موسیقی فولکلور کردی با موسیقی سنتی یونان تلفیق شود. اجرای قطعات هم به صورت سوال و جواب خواهد بود و ما سعی می کنیم که بیشتر همدیگر را درک کنیم ، با لهجه های موسیقی هم آشنا شویم و سپس بنوازیم.


در ادامه " ماتئوس چاهورسیس " نوازنده ساز " لیره" که سازی یونانی است شبیه به " کمانچه" ادامه داد: ما می خواهیم با موسیقی به عنوان یک زبان بین المللی با تمام مردم جهان حرف بزنیم. در این برنامه زبانمان به زبان ایرانی ها نزدیک تر خواهد بود، چون در ایران هستیم و در کنسرتی دیگر با لهجه ای دیگر. برای من موسیقی ایرانی، به منزله موسیقی رویاهایم است.
وی ادامه داد: موسیقی تلفیقی  در همه جای دنیا مد شده است، اما امیدوارم که ما بتوانیم اجرای قوی و در عین حال متفاوتی از آن  را به صحنه ببریم.
" کامکار" افزود:در این کنسرت از ملودی های آذر ی هم بهره خواهیم برد. البته طبیعی است که ما به خوبی نوازندگان آذری، این قطعات را اجرا نکنیم، اما می خواهیم که ته مایه های این موسیقی را در این کنسرت داشته باشیم. در کنسرت" از پارس تا پنتوس"، " وحید اسداللهی" سازهای کوبه ای، " کامبیز گنجه ای" تنبک" و "حسین زهاوی" دف می نوازند.
در ادامه این نشست، نوازنده عراقی دف " حسین زهاوی" گفت: در این کنسرت قطعاتی را با تم کردی اجرا می کنم ، اما در قسمت هایی این تم به موسیقی عربی هم شبیه می شود.


 
کلمات کلیدی :
comment نظرات ()