فلوت سحرآمیز

در پی انتخاب مدیر کل جدید دفتر موسیقی
نویسنده : سمیه قاضی زاده - ساعت ٧:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۳/۱٤
 

این آمدن و رفتنتان بهر چه بود؟

1

بالاخره بعد از گذشت یک سال و 10 روز، مرکز موسیقی یا همان دفتر جدید موسیقی وزارت ارشاد صاحب مدیر شد. مرکزی که به عنوان اصلی‌ترین نهاد موسیقی کشور فعالیت می‌کند، مجوز آلبوم می‌دهد، مجوز کنسرت می‌دهد، دو تا ارکستر اصلی کشور زیر نظر اوست و خلاصه قرار است که طبق شرح وظایفش گردانندهء موسیقی ایران باشد. اینکه دفتر موسیقی یکسال بدون داشتن  مدیر، کلی کار می‌کند و تصمیم‌های کلان می‌گیرد (خوب یا بدش را کار ندارم)، جشنواره‌ها برگزار می‌شود و آب از آب تکان نمی‌خورد، خودش این شائبه را به وجود می‌آورد که اصلا نیاز به حضور شخصی به نام مدیر برای این مرکز چیست؟ همان آقای علی ترابی که طی این مدت یک سال و اندی سمت سرپرستی دفتر موسیقی را داشته‌ و همه‌کارهء مرکز بوده چه کاری را انجام نمی‌داده، چه تصمیمی نمی‌گرفته که مدیر لازم بوده؟. ظاهرا همچنان دعوای سر اسم سمت‌هاست که مثلا "سرپرست" و "مدیر کل" خیلی آدم‌های متفاوتی هستند و این چیزی است که آن یکی نیست!

2

سید محمد میرزمانی به عنوان مدیر کل جدید دفتر موسیقی انتخاب شده است. میرزمانی از آن دسته از موسیقیدانانی است که اگرچه طی سال‌های اخیر بیشتر درگیر فعالیت‌های تلویزیونی بوده است اما آهنگ‌سازی است نام‌آشنا و البته متوسط. میرزمانی یکی از شاخص‌ترین سرودسازان بعد از انقلاب است و در این زمینه سال‌ها فعالیت کرده است. آثار او را با صدای حاج صادق آهنگران، حسام‌الدین سراج، بهرام گودرزی و سید عبدالحسین مختاباد شنیده‌ایم. او با تلفیق موسیقی کلاسیک که حوزهء اصلی آشنایی‌اش است با موسیقی ایرانی توانسته در این زمینه ترانه‌هایی را ماندگار کند. از آنطرف آهنگ‌سازی است که در حوزه موسیقی فیلم و تلویزیون هم زیاد فعالیت کرده است. موسیقی‌های بسیار زیادی را برای خیلی از فیلم‌ها و سریال‌ها ساخته و با کارگردانان شاخصی چون "بهروز افخمی" در شوکران، کوچک جنگلی و تفنگ‌های سحرگاه، "ابراهیم حاتمی‌کیا" در دیده‌بان، "کمال تبریزی" در عبور، "مجتبی راعی" در تونل و تابستان 58،  و...همکاری داشته است. از سینمای کوتاه و مستند هم دور نبوده و برای آنها هم آهنگ‌سازی کرده است. رهبر ارکستر صدا و سیما بوده، پوئم سمفونی نوشته، عضو هیات مدیرهء کانون آهنگ‌سازان خانه موسیقی بوده،  چند سالی مدیریت مرکز موسیقی صدا و سیما را به عهده داشته و خلاصه اینکه هیچوقت از فضای موسیقی دور نبوده است. هرچند بیشتر آثارش در حوزهء موسیقی دفاع مقدس یا آثار موسیقی مذهبی-عرفانی دسته‌بندی می‌شوند.

3

سال‌هاست که مدیریت موسیقی ایران دست کسانی است که بویی از موسیقی نبرده‌اند. یا صرفا مدیرانی‌اند که در ارگان‌های مختلف ارشاد و صدا و سیما از این ساختمان و اداره به ساختمان و اداره‌ای دیگر منتقل شده‌اند. طی این سال‌ها تنها نقطه عطفی که در این زمینه دیده شد، دبیری جشنوارهء فجر بود که چندسالی است به دست خود اهالی موسیقی سپرده شده است. اینکه الان محمد میرزمانی به عنوان مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد انتخاب شده است فی‌نفسه اتفاق مبارکی است چرا که بعد از سال‌ها قرار است که زمام امور موسیقی ایران به دست کسی بیفتد که با موسیقی نه تنها بیگانه نیست که سالهاست با آن عجین شده. اما اینکه آیا واقعا مسئولیت و تصمیم‌گیری اصلی بر عهده اوست یا قرار است دوستان ارشاد خودشان مستقیما وارد عمل شوند و همچنانکه دفتر موسیقی یک سال و اندی مدیر نداشت و چرخید همچنان بچرخد جای سوال است. میرزمانی چند سالی سابقهء مدیریت در ارشاد و صدا و سیما را دارد و در این زمینه بی‌تجربه نیست. اما اینکه تا چه اندازه بتواند دل اهالی موسیقی را به وجودش خوش کند مساله‌ای است که البته نه خیلی دیر به آن پاسخ داده خواهد شد. میرزمانی می‌تواند با انتخاب‌ها و تصمیم‌های به جا به داد موسیقی ایران برسد و می‌تواند تنها به عنوان نام و امضایی در پایان نامه‌های اداری در سکوت مدیریت کند تا دورهء این مدیریتش هم تمام شود و صرفا کارنامه‌اش پربارتر شده باشد. موسیقی ایران در انبوه کنسرت‌های به دردنخورشبه پاپی که هر روز در هر سالنی در حال برگزاری و تیغ زدن جیب مردم است، بیش از آنکه  بشود درباره‌اش حرف زد نیازمند کمک است. نیازمند برخوردهای دور از سلیقه‌های شخصی، نیازمند سیاسی نکردن و نیازمند برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت.


 
comment نظرات ()