فلوت سحرآمیز

 
نویسنده : سمیه قاضی زاده - ساعت ٢:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٢/٧/٢۳
 

خسرو سلطاني، آهنگساز آلبوم " نو بانگ کهن 1"  ادعا کرد:
" حسين عليزاده" تقلب کرد!
آلبوم "نو بانگ کهن 1" توسط من آهنگسازي شده بود و در حال حاضر شماره 2 آن را نيز همراه خودم به ايران آورده ام، اما به اسم " حسين عليزاده " منتشر شد.

"خسرو سلطاني" آهنگساز و نوازنده سازهاي بادي  ضمن بيان اين مطلب افزود: 12 سال پيش آلبوم " نوبانگ کهن 1 " را آهنگسازي کردم و عليزاده آن را از من گرفت تا در ايران منتشرش کند ، شرکت موسيقي " ماهور " به من صد هزار تومان داد و بعد از آن آلبوم به اسم " حسين عليزاده " منتشر شد.

                             خسرو سلطاني آهنگساز و نوازنده سازهاي بادي
وي در ابتداي صحبت هايش گفت: حرف هاي من نه براي توجيه خودم است و نه براي بي ارزش کردن کار "حسين عليزاده ".  تنها هدفم احساس وظيفه براي آگاهي نسلي است که تا سال هاي بعد آلبوم "نوبانگ کهن" را مي شنوند و به نظرم پس از گذشت 12سال از اين اتفاق بايد واقعيت ها گفته شود.

"خسرو سلطاني" در مورد روند شکل گيري ، اجرا و ضبط آلبوم " نوبانگ کهن" گفت: تمام آنچه را در طول سال هاي سال ، روي موسيقي کلاسيک ايران  کار کرده بودم در اين آلبوم گنجاندم، آن سالها من در اروپا روي موسيقي قرون وسطي کار مي کردم و معتقد بودم که موسيقي ايران نيز حاوي تم هايي شبيه به موسيقي اين قرون است. از اين رو نت هاي آن را جمع آوري کردم . در آن زمان تازه با آقاي " حسين عليزاده " در اتريش آشنا شده بودم وکنسرت هاي زيادي را با هم اجرا کرده بوديم.  براي نوازندگي سازهاي مضرابي اين آلبوم ، " حسين عليزاده " را که به حق يکي از بهترين نوازندگان سازهاي مضرابي در ايران بودند ، برگزيدم.

وي ادامه داد: پس از ضبط اين اثر در کشور اتريش " حسين عليزاده " به من گفت که : "اين آلبوم را من به ايران مي برم و از آنجايي که با شرکت " ماهور" آشنا هستم و مرا در ايران مي شناسند بگذار تا اسم من اول نوشته شود". 

" سلطاني " ادامه داد: در آن زمان عليزاده به من نگفت که من از شرکاي شرکت موسيقي " ماهور " هستم . من هم محيط ايران را نمي شناختم. بلافاصله بعد از اينکه نوار در ايران منتشر شد من متوجه شدم که اين آلبوم با نام " حسين عليزاده " به عنوان سرپرست و آهنگساز منتشر شده است. بلافاصله با ايران تماس گرفتم  و با آقاي "موسوي" که آن موقع رياست ماهور را به عهده داشت ، صحبت کردم . ايشان گفتند که اشتباه شده است و درستش مي کنيم. عليزاده نيز به من گفت که"  در ايران چون همه مرا مي شناسند فکر مي کنند که هر کاري را که من در آن ساز زده باشم از ساخته هاي من است! ".

وي افزود: از الف تا ياي اين آلبوم از ساخته هاي من است. حتي نت هاي قطعات ميانه و بداهه نوازي را هم من براي آقاي " عليزاده"  نوشتم تا دو قطعه اي را که قرار بود زير نظر من با گروه هم آوايان در ايران اجرا کنند، يعني مقدمه "کرشمه"  و "زيرکش سلمک " را بر اساس همان نت ها اجرا کند. ولي در حال حاضر من فقط به عنوان نوازنده کار شناخته شده ام.

" خسرو سلطاني "ادامه داد: بعد از اين کار سبک و سياق عليزاده تغيير کرد و کارهايش به شدت رنگ و بوي " نوبانگ کهني " به خود گرفت و تحول عظيمي در آثارش ايجاد شد. 

وي  در پاسخ به اين سوال که چرا پس از سال ها  با " عليزاده " وارد مذاکره نشده است، گفت: پس از اجرايي که با " حسين عليزاده " و " کاوه دلاني "  در تورنه آمريکا داشتم، ديگر نتوانستم با وي ارتباط برقرار کنم .

وي دلايل اين اتفاق را متزلزل بودن جايگاه هنرمندان در ايران دانست و افزود: موسيقيدان ها در ايران از لحاظ مالي و شهرت ، بسيار محتاج هستند و از اين رو حاضرند دست به هرکاري بزنند. اما براي خود من هم هميشه جاي سوال دارد که چرا عليزاده؟ او که شهرت لازم را داشت.
" خسرو سلطاني " که "نوبانگ کهن " را در اتريش منتشر کرده است تا به حال آلبوم "ماهور کوير " را نيز منتشر کرده است و مشغول ضبط آثاري از اين دست است.
گفتني ست سلطاني هفته گذشته براي هماهنگي جهت انتشار آلبوم جديد خود وجلب همکاري برخي هنرمندان موسيقي سنتي  به ايران آمده بود.


 
کلمات کلیدی :
comment نظرات ()