فلوت سحرآمیز

 
نویسنده : سمیه قاضی زاده - ساعت ۱٠:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٢/۸/۱٢
 

لوريس چکناواريان
در حال نوشتن اپراي " رستم و اسفنديار " هستم
اپراي "رستم و اسفنديار" را تا آخر امسال مي نويسم.

" لوريس چکناواريان " که در سال هاي گذشته اپراي " رستم و سهراب" را به صحنه برده بود،  ضمن بيان اين مطلب افزود: تا پايان امسال کار نوشتن اين اپرا به اتمام مي رسد و اميدوارم که بعد از تعطيلات سال نو بتوانم  آن را در ايران و با ارکستر رودکي اجرا کنم.
وي در مورد سبک اين کار گفت: بر اساس و سنت هاي تعزيه اين اثر را نوشته ام. تصميمم بر اين است که در صورتي که بتوانم تمام زندگي" رستم" را  به اپرا بنويسم که در قالب 5 تا 6 اپراي مجزا مي توان به آن پرداخت. "چکناواريان" در پايان در مورد علاقه اش به شاهنامه و انتخاب اين آثار براي موسيقي گفت: من هميشه آثار حماسي را دوست داشته ام، خصوصا شاهنامه که اثري است جاودانه است  و زيبايي هاي آن باعث جاودانگي اش شده است. ازطرفي اثري رمانتيک است و من آثار رمانتيک را مي پسندم.

شاهين فرهت
دماوند را در بهترين و خشن ترين لحظاتش به تصوير کشيده ام
سمفوني دماوند را در بهترين لحظات صعود و صعب ترين طوفان هاي قله به تصوير کشيده ام.

دکتر " شاهين فرهت"  ضمن بيان اين مطلب  در مورد تفکر اوليه اش راجع به ساخت اين سمفوني با عنوان " دماوند"، گفت: از کودکي دوست داشتم که به دماوند بروم و بعدها که با موسيقي همنشين شدم، آرزو کردم که براي اين کوه که يکي از سنبل هاي عظمت ايران است و به عنوان بام ايران شناخته مي شود، اثري موسيقايي بسازم.
وي افزود: سعي کردم زماني اين کار را شروع کنم که به تکنيک و پختگي لازم از نظر خودم رسيده باشم . در حال حاضر اين اثر ششمين سمفوني  و شصت و دومين موسيقي  من به شمار مي آيد که از سال 78 شروع  به نوشتن آن کردم و 6 ماه براي نوشتن آن وقت صرف کردم.

فرهت در مورد ويژگي هاي اين سمفوني گفت: " دماوند" اثري است توصيفي که در سه قسمت مختلف آهنگسازي شده است. اين اثرجمعا 45 دقيقه است که قسمت اول آن 20 دقيقه، قسمت دوم 10 دقيقه و قسمت سوم 15 دقيقه است. در قسمت اول ما يک " صعود ذهني" داريم که در يک روز نمايش داده شده است . اين بخش مقدمه اي دارد و يک تم خاص که در طول سمفوني شنيده مي شود و به عنوان " ايده ثابت" شناحته مي شود که من نام آن را " دماوند کوهي استوار" گذاشته ام. سپس قسمت اصلي آن آغاز مي شود. تم اول حالت دراماتيک دارد، تم دوم حالت تغزلي . در اوج موسيقي به قله مي رسيم ، که حالتي است  قوي، کوبنده و فاتحانه و همچنين ابهام گونه . 
 وي ادامه داد: پس از اين که قله را فتح کرديم و برگشتيم ،غروب آفتاب را خواهيم داشت  و پايان قسمت اول . اين قسمت حجيم ترين قسمت سمفوني است . در قسمت دوم برخلاف قسمت قبل که پر از فراز و نشيب است، تم اصلي روستايي، چوپاني  و ملايم است. قسمت سوم، خشن ترين قسمت سمفوني است که بدترين وضع را که طوفان و برف در يک شب روي قله است ، به تصوير مي کشد. در پايان قسمت سوم، تم قسمت اول تکرار مي شود و نماد اين است که دماوند همچنان زنده  و استواراست.
وي در مورد همراهي اين اثر با تصوير گفت: پيشنهادي به مرکز موسيقي داده ام که کليپي ويژه را که در آن تصاويري از دماوند و صعود به آن آمده است ، در کنار اجراي اين سمفوني پخش کنند، آنها هم استقبال کردند ولي اين اتفاق بستگي به توانايي ها و قابليت هاي اين مراکز دارد.
فرهت در پايان در مورد زمان اجراي اين اثر گفت: تمام نت نويسي ها و پارت هاي مختلف اين اثر آماده است و منتظريم تا احتمالا بعد از اجراي " اتللو" به همراه ارکستررودکي  به رهبري آقاي صهبايي به همراه اجراي ارکستر سمفونيک تهران اجرا شود.


 
کلمات کلیدی :
comment نظرات ()