فلوت سحرآمیز

 
نویسنده : سمیه قاضی زاده - ساعت ۱:٢٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٦/۱۸
 

خوان مارتین:
اجرا در ایران خوب، اما خسته کننده بود
در هیچ جای دنیا رسم نیست که یک نوازنده سلو، در سانس های مختلف و زمان زیاد به اجرای قطعات تکنوازی بپردازد. این نوع کنسرت دادن اصلا نرمال نیست. قطعا این نوع اجرای موسیقی خسته کننده خواهد بود.
" خوان مارتین " نوازنده شهیر گیتار فلامنکو که  هفته گذشته برای  اجرای برنامه در تهران و شیراز به ایران آمده بود با بیان این مطلب افزود: شش روز اجرای پشت سرهم در دو شهر ، آن هم بعد از یک سفر طولانی و برگزاری کلاس های آموزشی، خسته کننده است. هرچند این خستگی باعث نمی شود که من از آمدن به ایران ناراضی باشم. اتفاقا در طول این روزها، متوجه شدم که تماشاگران ایرانی بسیار علاقمند و تشنه شنیدن موسیقی هستند.

وی که در طول این روزها، به برگزاری مستر کلاس های گستار فلامنکو در تهران و شیراز اهتمام ورزیده بود، در مورد کیفیت این کلاسها گفت : در مجموع باید بگویم که علاقمندان گیتار فلامنکو در ایران بیشتر از آن چیزی بودند که فکر می کردم. اما اغلب آانها بیش از آن که موسیقی فلامنکو را علمی بنوازند، برپایه احساس اجرا می کنند. در حالی که این نوع نوازندگی به ریشه موسیقی لطمه می زند.


" مارتین " افزود: در طول روزهایی که در شیراز و تهران به برگزاری این کارگاه های آموزشی پرداختم با چهار نوازنده حرفه ای گیتار فلامنکو روبرو شدم. این گیتاریست ها بسیار خوب بودند و لهجه اسپانیایی گیتار فلامنکو را به خوبی ادا می کردند.

ریشه موسیقی فلامنکو و ایران مشترک است. در واقع ساز گیتار همان ساز " عود" است که با آمدن اعراب به آندلس به ما رسیده است. همه این ریشه های مشترک در موسیقی ما و ایران سبب می شود تا مخاطبین موسیقی فلامنکو در ایران بیشتر باشند.

" هلن مارتین" همسر این نوازنده که مدیریت برنامه های او را نیز به عهده دارد، در مورد کنسرت هایشان در ایران گفت :  پیش از این ایران را از عکس ها و فیلم ها می شناختم، اما با آمدنم به ایران از نزدیک با فرهنگ، زبان شیرین و مهمان نوازی ایرانی ها آشنا شدم. از آنجا که همسرم یک محقق در زمینه موسیقی فلامنکو است، ما سعی داریم که ریشه های این موسیقی را در خاورمیانه نیز جستجو کنیم.

گفتنی است که" خوان مارتین" صبح روز دوشنبه ایران را به مقصد لندن محل زندگی اش ترک گفت.
به همت مرکز موسیقی حوزه هنری
اولین کنگره " گوسان پارسی" برگزار شد
به همت مرکز موسقی حوزه هنری،اولین کنگره " گوسان پارسی" با حضور هنرمندان موسیقی نواحی ایران در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

این کنگره با اجرای ترانه کشاورزی توسط بانوان کتول استان گلستان آغاز شد و پس از آن " جهانگیر نصر اشرفی" دبیر این کنگره درباره اجرای کنگره گوسان پارسی مطالبی را بیان کرد.

" نصری اشرفی" با اشاره به پژوهش های انجام شده در این باره گفت : این کنگره بر بستر تحقیقاتی که از سالها پیش آغاز شده، برگزار شد و محصول پنج سال تلاش پژوهشگران موسیقی نواحی است.

او افزود: دو کتاب گوسان پارسی شامل پژوهش های انجام شده در این خصوص و 15 لوح فشرده شامل نمونه هایی از نقل های موسیق نواحی ایران به زودی منتشر می شود و پس از تکمیل تحقیقات ، دومین کنگره گوسان پارسی برگزار خواهد شد.

در ادامه " رضا مهدوی" مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با تاکید بر توجه به موسیقی نواحی گفت: در شرایطی که گفته می شود جوانان ما مورد هجمه های فرهنگی هستند، بعضی از دست اندرکاران فرهنگی نیز از حفظ مواریث فرهنگی غفلت می کنند.

مهدوی در ادامه افزود: ما تلاش می کنیم موسیقی نواحی و نقل های موسیقی را ثبت و ضبط و به آیندگان منتقل کنیم و امیدواریم که شاهد هویدا شدن موسیقی ناب این سرزمین و موسیقی نواحی آن باشیم.

در ادامه نقل مجنونی توسط "آرش شهریاری" از کرمانشاه اجرا شد و سپس " سید جمال محسن طاهری" درباره " جنگ گوسان ها در داستان رستم و اسفندیار شاهنامه" سخنرانی کرد و " ابوالقاسم دهقانی" هم به شاهنامه خوانی پرداخت.

دکتر منصوره ثابت زاده در این مراسم با عنوان " لیلی و مجنون منظومه های ادبی- خنیایی" سخنانی ایراد کرد و سپس غلامعلی پورعطایی به اجرای لیلی و مجنون پرداخت.

در دومین روز این کنگره در 17 شهریورماه محمدرضا درویشی با عنوان " روایت خوانی در موسیقی نواحی ایران"، جهانگیر نصر اشرفی با عنوان " سنن خنیایی و تاریخ برخوانی"، هوشنگ جاوید درباره " بیت ها در کردستان ایران و عراق" سخنرانی می کنند و نقل های موسیقی اجرا می شود. در ضمن ویژه نامه نخستین کنگره گوسان پارسی نیز همزمان با برگزاری این کنگره منتشر شده است.

نخستین کنگره گوسان پارسی طی مراسمی که از ساعت 30 /18 الی 30/21  امروز برگزار می شود با اهدای جوایز و لوح های سپاس به کار خود پایان می دهد


 
کلمات کلیدی :
comment نظرات ()