فلوت سحرآمیز

 
نویسنده : سمیه قاضی زاده - ساعت ۱٢:۱٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٢/۳٠
 

 کنسرت گروه موسیقی آریان لغو شد

کنسرت گروه موسیقی آریان که قرار بود اردیبهشت و خردادماه امسال در مجموعه ورزشی انقلاب برگزار شود، به علت مشکلات پیش آمده لغو شد.

کنسرت گروه موسیقی آریان که قرار بود در روزهای 25 تا 27 اردیبهشت ماه و 30 اردیبهشت تا 5 خردادماه درمجموعه ورزشی نقلاب برگزار شود، به دلیل بارندگی زمان برگزاری آن به روزهای اول خردادماه موکول شد، امادر این زمان نیزکنسرتی برگزار نمی شود.

سرپرست گروه موسیقی پاپ آریان در مورد دلایل لغو این برنامه گفت: ترجیح می دهم سکوت اختیار کنم و در حال حاضر هیچ صحبتی راجع به دلایل این جریان نداشته باشم. در اولین شب برگزار ی به دلیل بارندگی شدید خساراتی به ما وارد شد که ناشی از از کارافتادان سیستم های صوت و تصویر و نور  بود.

وی ادامه داد: سازمان هواشناسی هوای فردا را همراه با باران پراکنده اعلام کرده بود، اما باران سیل آسا با نفوذ در سیستم های فنی اجازه برگزاری این برنامه را نداد. ضمن اینکه به محض ورورد گروه موسیقی آریان به روی صحنه، برق سن به طرز مشکوکی قطع شد.

مدیرعامل شرکت ترانه شرقی خاطر نشان کرد: تمام تلاش من بر این است که طی دو روز آینده این کنسرت را در مکان دیگری برگزار کنیم و تا به حال هم رایزنی هایی شده است.

رجب پور در ادامه ضمن عذرخواهی از مردم گفت: تمامی افرادی که بلیت کنسرت را خریداری کرده اند، می توانند از روز شنبه پولشان را از مراکز فروش بلیت پس بگیرند.

فرناندو اسپی در تالار وحدت

فرناندو اسپی، نوازنده گیتار فلامنکو، در تالار وحدت به اجرای قطعات موسیقی سنتی اسپانیا می پردازد.

این برنامه که از سوی سفارت اسپانیا در ایران برگزار می شود ، از روز 31 اردیبهشت ماه در تالار رودکی و در روزهای اول و دوم خردادماه ،در تالار وحدت برگزار می شود.

در این کنسرت " فرناندو اسپی" آثاری از " تارگا"،" مالاتس"،"ایرادیر"،" چاپی"،" جوزف وردی"،"مورنو توروبا"،" مانوئل دو فالا" و" ایزاک آلبنیز" را اجرا می کند.

اسپی از جمله نوازندگان جوان اسپانیا محسوب می شود که جوایز متعددی را در طول این سالها به خود اختصاص داده است. او در سال های 98، 2001، 2002 و 2004 به عنوان بهترین گیتاریست بین المللی در جشنواره های مختلف برگزار شده است.

این برنامه که به صورت تکنوازی خواهد بود  ساعت 19 آغاز می شود.

گزارشی از پانزدهمین جشنواره موسیقی ذکر و ذاکرین
بی برنامگی / کارگاه های پژوهشی نمادین

برخی از گروه های موسیقی شرکت کننده در پانزدهمین جشنواره موسیقی ذکر و ذاکرین براین باور بودند که این جشنواره با عدم برنامه ریزی صحیح روبرو بوده و بخش پژوهشی آن تنها حالت نمایشی داشته است.

پانزدهمین جشنواره موسیقی ذکر و ذاکرین در روزهای 25 تا 27 اردیبهشت ماه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهر گرگان برگزار شد.

دبیری این جشنواره را همچون جشنواره های چند سال گذشته " ایرج نعیمایی" به عهده داشت. همچنین دبیر بخش پژوهشی این جشنواره " جهانگیر نصری اشرفی" بود که به همت انجمن موسیقی ایران، مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری استانداری ، اداره کل ارشاد و برخی نهادهای استان گلستان طی سه روز برگزار شد.

عمده برنامه های این جشنواره را اجرای گروه های موسیقی تشکیل می داد که قرار بود گروه ها بر اساس محور اصلی - که جشنواره نیز به نام آن نامگذاری شده است -  به اجرای قطعاتی همراه با  ذکر و یا درونمایه های ذکر و مدح اولیا و پیامبران به اجرای برنامه بپردازند.

در اولین روز از برگزاری جشنواره که مراسم افتتاحیه جشنواره محسوب می شد، 14 گروه از سراسر ایران به صحنه رفتند که اولین آنها گروه موسیقی شهر میزبان و آخرین اجرا ، نوای بی همتا و از دل برآمده " نور محمد درپور" بود. افتتاحیه جشنواره پانزدهم اگرچه تاحدی طولانی شد، اما برنامه ای جذاب و شیرین بود که با صدابرداری های خوبی که در تالار فخر الدین اسعد گرگانی انجام شد، به سمع و بصر حاضرین رسید.

از دیگر بخش های این جشنواره می توان به بخش پژوهشی یا کارگاه های پژوهشی این جشنواره اشاره کرد که صبح ها از ساعت 9 تا 12 ادامه داشت که پس از توضیحی بسیار کوتاه توسط پژوهشگران منطقه ای در مورد یک مقام، قطعه یا تصنیف خاص، گروه موسیقی آن ناحیه به اجرای آن مقام یا قطعه می پرداخت.

بین این اجراها وقفه ای نبود و پژوهشگران و گروه ها یکی پس از دیگری به صحنه می رفتند. در برخی اجراها دیده می شد که گروه های موسیقی به اجرای کامل آن قطعه نمی پرداختند و صحنه را برای اجرای گروه بعدی خالی می کردند.

اگرچه نام پژوهشگر در کشور ما در هیچ حوزه ای هویت مستقل و مشخصی ندارد، اما به نظر می رسد که در حوزه موسیقی این هرج و مرج و نامگذاری بی دلیل " پژوهشگر" به هر فردی که می تواند راجع به یک مقام توضیحی کوتاه بدهد، شدت بیشتری یافته است.

پانزدهمین جشنواره موسیقی ذکر و ذاکرین شاهد حضور افرادی با نام پژوهشگر بود که خود به قول برخی از گروه ها، در میانه راه بودند و در سطحی از اطلاعات حتی منطقه ای قرار نداشتند که بتوانند به چند سوال کوتاه و ساده علاقمندان موسیقی پاسخ دهند.

هرگز نمی توان جایگاه پژوهش موسیقی را در جشنواره های موسیقی نادیده گرفت، اما قرار نیست تنها به خاطر گنجاندن این بخش در یک جشنواره موسیقی، به چند نفر که حتی سن وسالشان هم به یک پژوهشگر نزدیک نیست، اینچنین القابی را اعطا کرد.

از دیگر مشکلاتی که در جشنواره پانزدهم به چشم می آمد و نمی توان از کنار آن به راحتی گذشت، شیوه برنامه ریزی زمانی برای اجرای گروه های موسیقی بود. گروه های موسیقی تا پیش از اجرای قطعات نمی دانستند که چه زمانی برای اجرای آنها در نظر گرفته شده است. این سرگردانی تنها به چند ساعت بسنده نمی شد، بلکه برخی از گروه ها تا ساعات پایانی جشنواره نمی دانستند که قطعه ای را اجرا می کنند یا خیر؟

پانزدهمین جشنواره موسیقی ذکرو ذاکرین شب گذشته به پایان رسید در حالی که از بسیاری از این افراد با نام پژوهشگر در کنار پژوهشگران راستین منطقه ای همچون " کلیم الله توحدی" قدردانی شد وبرخی از گروه های موسیقی نتوانستند حتی یکبار به صحنه بروند.

اعتراض شدید شهرام ناظری به سرقت آثار هنری

در حالی که ما برای انتشار آثار خود با وسواس و صرف هزینه بسیار رو به روایم ، متاسفانه هرروز شاهد عرضه آثار تقلبی و دزدی هستیم.

شهرام ناظری ضمن بیان این مطلب از متولیان امر خواست تا جلوی این دزدی وغارت را بگیرند.
وی که در تاریخ موسیقی ایران به ویژه درخوانندگی، مبدع سبکی جدید است و آواز را به شیوه ای نو اجرا می کند در مورد بی فرهنگی های موجود گفت : علاوه بر دزدی فکر ، سبک، اجرا و...که حالتی مسخره و مضحک پیدا کرده است بسیاری از آثاری راکه ما در کنسرت های مختلف اجرا کرده ایم به  صورت غیرقانونی تکثیرواز طریق دست فروش ها فروخته می شود.
این خواننده پرطرفدار که در هیجدهمین دوره جشنواره موسیقی فجر در دوسال پیش شرکت کرده بود با تعجب و ابراز گله مندی افزود: حتی برنامه"نوا "که ما اخیرادر تهران اجرا کردیم بدون اجازه و به طور غیرمجاز تکثیر شده است و این ظلم و اجحافی است که در حق هنر مندان می رود.

ترانه هایی ازشل سیلوراستاین در یک آلبوم موسیقی

آلبوم موسیقی " من ودوست غولم " براساس اشعار شل سیلوراستاین همزمان با روز درگذشت وی به بازار موسیقی آمد .

در اين آلبوم فرشاد فزونی علاوه برخوانندگی ساخت آهنگ ها رانیز برعهده داشته است . کلیه ترانه های این آلبوم براساس اشعار شل سیلوراستاین تنظیم شده است .

همچنین رامین بهنا به عنوان نوازنده کیبورد وتنظیم کننده کلیه آهنگ ها با فرشاد فزونی دراین آلبوم همکاری کرده است .درآلبوم " من ودوست غولم" بابک ریاحی پور به عنوان نوازنده گیتار باس وبابک آخوندی به عنوان نوازنده گیتار حضوردارند.

این آلبوم همزمان با سالروز درگذشت شل سیلوراستاین 21 اردیبهشت ماه به بازار آمده است ودرآن اشعاری ازسیلوراستاین همچون هیشکی ، پسربچه وپیرمرد ،زبان ازیادرفته و.. آهنگسازی وتنظیم شده است .

فرشاد فزونی پیش ازاین درحوزه موسیقی تئاتر فعال بوده وازجمله کارهای وی می توان به ساخت موسیقی نمایشهای "لیلی و مجنون "،"کافی شاپ- داخلی" ، "شب" و "دون کیشوت " اشاره کرد .

ورود دانشجو با ساز به برخی دانشگاه ها همچنان ممنوع است

فستیوال موسیقی جشن فرهنگ و هنر دانشجویان ایران یک جشن آهنگ سازی نیست، بلکه این جشن فقط یک حرکت نمادین در نمایش توانایی های مجامع و کانون های فرهنگی هنری دانشگاهها است .

"علی بهرامی فرد " دبیرفستیوال موسیقی جشن فرهنگ وهنر دانشجویان ایران ضمن بیان مطلب فوق افزود: هنوز درخیلی ازدانشگاه ها دانشجو نمی تواند با ساز وارد فضای دانشگاه شود اما با این  وجود برگزاری جشنواره موسیقی دانشجویی درچند ماه گذشته نشان داد که دانشجویان با همه مشکلات خوب موسیقی کارمی کنند .

وی تنها محدودیت این دبیرخانه را درانتخابات آثارمنطقه تهران فشردگی زمان برنامه های تالار فارابی دانست و گفت : درمناطق مختلف محدودیت اجرایی نداشتیم .

"بهرامی فرد" محدود بودن تالارها واجرای تئاتر دراین سالن ها رایکی ازعلت های فشردگی دربرنامه ریزی وزمان بندی اجراهای موسیقی جشن فرهنگ وهنر دانشجویان شده است .ذکرکرد  وگفت : این امردرتنوع اجراها تاثیرگذاشت وباعث شد تا ما مجبور به انتخاب آثار شویم .

دبیرفستیوال موسیقی نخستین جشن فرهنگ وهنر دانشجویان ایران درباره تفاوت های موسیقی دانشجویی وحرفه ای توضیح داد : کلمه حرفه ای درموسیقی را براساس میزان درآمد داشتن معنی می کنند که درفضای دانشجویی این معنا صادق نیست.

وی ادامه داد: با درنظرگرفتن محدودیت های امکاناتی برای دانشجویان ودرنظرگرفتن فضای اکادمیک آثاراین دانشجویان رادریک سطح بالا ارزیابی کرد .

بهرامی فرد همچنین گفت : دربین گروه هایی که آهنگسازی وتنظیم آثار دانشجویی را اجرا می کنند آثارخلاقانه خوبی دیده می شود ولی درگروههایی که به اجرای قطعات معروف چون موتزات وبتهوون می پردازند تکیه اصلی برتوانایی  مجریان درادامه اثراست .

کارلوس سانتانا در آسیا برای صلح می خواند

آلبوم جدیدی از "کارلوس سانتانا" آهنگساز و نوازنده گیتار در ماه سپتامبر (شهریور) به بازار می آید و پیش از انتشار آن او در ژاپن به اجرای برنامه ای برای صلح می پردازد .

" کارلوس سانتانا"، نوازنده  گیتار که معرف سبک های جدیدی در آهنگسازی و نوازندگی گیتار در دنیا محسوب می شود، تصمیم دارد که در ماه های آینده آلبوم جدیدش را به بازار موسیقی دنیا عرضه کند.

این آلبوم که قرار بود در ماه های گذشته با نام " تمام آنچه که من دارم" منتشر شود، انتشار آن به دلایل نامعلومی به ماه سپتامبرموکول شد .

دو آلبوم قبلی او با نام های " فراطبیعی" در سال 99  و" شامان "  در سال 2002  منتشر شده بود.

او که اغلب با تعداد زیادی از نوازندگان در آلبوم هایش همکاری می کند، در این آلبوم نیز با تعدادی از گیتاریست های گروه متالیکا و همچنین " میشل برانچ" که از گیتاریست های برجسته دنیا محسوب می شود، همکاری خواهد کرد.

"سانتانا" تور موسیقی اش را از 30 ماه می با سفر به آمریکای شمالی آغاز می کند و در آنجا قطعاتی را اجرا خواهد کرد. سپس در ماه سپتامبر در کانادا به همراه یک گروه دیگر کنسرت می دهد.
در فاصله میان این دو تور،  در ماه های جولای و آگوست نیز او با شعار صلح پنج شب را در ژاپن به اجرای برنامه می پردازد.

 گزارش کمیته موسیقی یونسکو ارائه شد

گزارش کمیته موسیقی یونسکو در خصوص معرفی محمدرضادرویشی به عنوان موسیقیدان برگزیده سال ، چند شب گذشته در خانه هنرمندان ارائه شد.

دکتر سریر ،رییس کمیته موسیقی یونسکو در ایران، چند شب گذشته در جمع عده ای از موسیقیدانان وعلاقه مندان هنر موسیقی گزارشی را از مراحل معرفی موسیقیدان برگزیده این کمیته به سازمان جهانی یونسکو ارائه کرد .
دکتر سریر گفت : پس از بررسی وبا توجه به موضوع مورد نظر سازمان یونسکو در خصوص زمینه فعالیت موسیقیدانان برگزیده ،ما محمد رضا درویش را به عنوان برجسته ترین موسیقیدان فعال در زمینه موسیقی نواحی وهنرمندی که در جهت پیوند و نزدیکی فرهنگ های نواحی ایران تلاش  فراوان کرده است به یونسکو معرفی کردیم.
پس از سخنان دکتر سریر ، فیلم لیلی کجاست به کارگردانی محمد شیروانی که در مورد زندگی محمدرضا درویشی بود به نمایش در آمد.در این فیلم مستند گوشه هایی از زندگی و فعالیت کاری و پژوهشی درویشی در تهران و مسافرت های او به نقاط مختلف کشور برای ثبت و ضبط موسیقی های نواحی به تصویر کشیده شده بود .همچنین در فیلم لیلی کجاست برخی از هنرمندان و پژوهشگران در باره درویشی و ویژگی های هنری او صحبت کرده بودند.استفان بلوم ، جان بیلی،ژان دورینگ ،احسان نراقی،احمدرضااحمدی ،کیهان کلهرو...ازجمله افرادی بودند که دراین باره به اظهار نظر پرداختند.
 فیلم لیلی کجاست در حضور دکتر همافر،رییس مرکز موسیقی وموسیقیدانانی چون گنجه ای ، ریاحی،روشن روان ،پیرنیاکان،دورینگ،ناصح پورو...به نمایش در آمد.


 
کلمات کلیدی :
comment نظرات ()